ΦΟΒΟΣ
Στη δραστηριότητα αυτή ήρθαμε αντιμέτωποι με τους φόβους μας! Επιφανειακούς και βαθύτερους! Έχουμε τελικά φόβους ή φοβίες; Και ποια είναι η διαφορά;
Ο φόβος είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα και χρήσιμο. Είναι η ασπίδα προστασίας μας και μας εμποδίζει να εμπλακούμε σε επικίνδυνες καταστάσεις. Πολλές φορές είναι απαραίτητος, όμως δεν πρέπει να μας καταβάλλει. Πολλοί φοβούνται τα αεροπλάνα, αλλά ταξιδεύουν όποτε χρειαστεί, ακόμα κι όταν προτιμούν να χρησιμοποιήσουν το αυτοκίνητό τους. Το πιο σημαντικό είναι να κατανοήσουμε από που προέρχεται ο φόβος μας. Τι πραγματικά μας φοβίζει και πώς μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε;
Στόχοι της δραστηριότητας:
Οι μαθητές:
- να εντοπίσουν στο κείμενο τα σημεία όπου κυριαρχεί το συναίσθημα του φόβου.
- να ανακαλύψουν τις αιτίες του φόβου
- να συνειδητοποιήσουν την κατάσταση στην οποία βρίσκονται
- να καταφέρουν να αντιμετωπίσουν ό,τι τους φοβίζει.
Οι μαθητές στη δραστηριότητα εργάστηκαν ατομικά και εξέφρασαν τις απόψεις τους στην ολομέλεια της τάξης.
Αρχικά διάβασαν το απόσπασμα από το φύλλο εργασίας με τίτλο "Ο Χριστός περπατά στο νερό" (Ματθ. 14, 22-34) και απάντησαν στην πρώτη ερώτηση του κειμένου: Τι ήταν αυτό που φοβήθηκε ο Πέτρος;
Έπειτα απάντησαν σε ερωτήσεις ανοικτού τύπου, όπως: Γιατί πιστεύετε ότι ο Πέτρος φοβήθηκε τόσο; Τι θα έπρεπε να κάνει για να αντιμετωπίσει το φόβο του; Ένας τρόπος για να αποβάλλουμε τους φόβους μας είναι η εμπιστοσύνη στους άλλους, στον εαυτό μας ή και στους δύο;
Έπειτα οι μαθητές απάντησαν στην ερώτηση 2 "Εσύ τι φοβάσαι περισσότερο; Τι κάνεις για να ξεπεράσεις το φόβο σου;
- "Τους εφιάλτες φοβάμαι και το σκοτάδι μαζί. Βάζω ένα μαξιλάρι στο πρόσωπό μου για να μη βλέπω το σκοτάδι."
- "Φοβάμαι τους εφιάλτες και να είμαι κάπου ψηλά. Φοβάμαι και τα ασανσέρ. Ξεχνιέμαι με το παιχνίδι."
- "Φοβάμαι να είμαι ολομόναχη και το σκοτάδι. Συνήθως τρέχω κοντά σε κάποιον."
- "Τι φοβάμαι; Μα τα πάντα, φυσικά. Λέω στον εαυτό μου όμορφα πράγματα για να ξεπεράσω τους φόβους μου."
- "Τα έντομα, τους εφιάλτες, τον μπαμπά μου -κυρίως όταν μαλώνει το σκύλο μου. Κρύβομαι κάτω από το κρεβάτι μου παίρνοντας μαζί μου λίγο φαγητό και νερό."
- "Το σκοτάδι και τη μαμά μου. Το ξεπερνάω αγκαλιάζοντας το σκυλάκι μου."
- "Περισσότερο φοβάμαι το νερό και τους κλειστούς χώρους. Λέω στον εαυτό μου: Μα είσαι κουτή; Μπορείς να τα καταφέρεις! και τρέχω ουρλιάζοντας."
- "Φοβάμαι πολύ τα έντομα. Φωνάζω κάποιον για βοήθεια και κλείνομαι σε άλλο δωμάτιο."
- "Φοβάμαι το σκοτάδι και το δάσκαλο των πολεμικών τεχνών και κάτι φοβιστικές ταινίες. Τη μέρα κρύβομαι στην ντουλάπα και το βράδυ τρέχω να κρυφτό στο κρεβάτι μου."
- "Οι εφιάλτες είναι ο χειρότερος φόβος μου."
- "Όταν βλέπω κακά όνειρα και ξυπνάω από το φόβο μου πηγαίνω στο κρεβάτι της μαμάς μου."
- "Περισσότερο φοβάμαι τα φαντάσματα! Όταν βλέπω φαντάσματα και στον τοίχο του δωματίου μου, μένω άγαλμα."
- "Φοβάμαι τα ύψη και μερικές φορές τα τεστ. Για να ξεπεράσω το φόβο μου πηγαίνω στο κρεβάτι της μαμάς."
- "Φοβάμαι πολύ τη θάλασσα και τις τσούχτρες και τους εφιάλτες. Για να ξεπεράσω τους φόβους μου παίζω ηλεκτρονικά παιχνίδια ή πηγαίνω στο κρεβάτι της μαμάς και κλαίω."
- "Οι εφιάλτες με φοβίζουν τόσο που τρέμω μερικές φορές όταν ξυπνώ. Πάω γρήγορα στη μαμά και κοιμάμαι εκεί."
Στη συνέχεια μοιράστηκε το δεύτερο φύλλο εργασίας στους μαθητές και μιλήσαμε για τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τους φόβους μας. Οι μαθητές εκλογίκευσαν τους φόβους τους, αφού ανακάλυψαν τις αιτίες και συνειδητοποίησαν την κατάστασή τους, όταν βρίσκονται υπό την επήρεια του φόβου. Πρότειναν λύσεις συζητώντας στην ολομέλεια της τάξης.

.