Βάζουμε στόχους - Χρωματίζουμε αναμνήσεις - Ζωγραφίζουμε όνειρα
Βάζουμε Στόχους!
Κάθε μέρα είναι μια καινούρια μέρα! Το αύριο μας περιμένει πάντα πιο όμορφο και μας γεμίζει με συναισθήματα χαράς και αισιοδοξίας. Μήπως όμως ο χρόνος που φεύγει, μας αφήνει μια πικρή γεύση απογοήτευσης για αυτά που δεν έχουμε ακόμα καταφέρει, για τους στόχους που δεν έχουν πραγματοποιηθεί, για αυτά που πιθανόν να χάσαμε; Καμιά φορά αρνητικά συναισθήματα δημιουργούνται από στόχους που επιλέγουμε, ενώ άλλες πάλι φορές μας κάνουν χαρούμενους, δημιουργικούς, με όρεξη να ζήσουμε όμορφες στιγμές.
Οι μαθητές έγραψαν μακροπρόθεσμους και βραχυπρόθεσμους στόχους. Τι θα ήθελαν να καταφέρουν στο μέλλον, που θα τους έκανε να νιώθουν αισιόδοξοι και χαρούμενοι;
Στόχος της δραστηριότητας είναι οι μαθητές:
Να κατανοήσουν πως οι επιλογές που κάνουμε για τον εαυτό μας είτε μας δημιουργούν ευχάριστα συναισθήματα είτε μας αφήνουν στο τέλος μια πικρή γεύση.
Οι μαθητές πήραν το παρακάτω φύλλο εργασίας και σημείωσαν μερικούς στόχους τους για το μέλλον:
- Να βάλω 1.000 καλάθια στο μπάσκετ.
- Να αποκτήσω περισσότερα χρήματα.
- Να πάρω αυτόγραφο από τον αγαπημένο μου ποδοσφαιριστή.
- Να μην πληγώνω τους γονείς μου.
- Να γραφτώ σε ένα άθλημα.
- Να ταξιδέψω στην Ισπανία και στην Αργεντινή.
- Να πάρω άριστα στο απολυτήριο.
- Να είμαι πάντα χαρούμενος.
- Να κοιμάμαι λιγότερο.
- Να γίνω επιστήμονας και να ανακαλύψω έναν καινούριο πλανήτη. Να φτιάξω ένα διαστημόπλοιο και να ταξιδέψω στο φεγγάρι.
- Να μάθω μια ξένη γλώσσα.
- Να γίνω ζωγράφος ή χημικός.
- Να κάνω περισσότερες βόλτες με τους δικούς μου.
- Να πάω στο Παρίσι, να μάθω γαλλικά και να γίνω χορεύτρια.
- Να σπουδάσω.
- Να μην είμαι γκρινιάρα.
- Από του χρόνου να παίζω περισσότερο με την οικογένειά μου.
- Στόχο έχω να μην ξαναλυπηθώ ποτέ.
- Να γίνω ντετέκτιβ και να ανακαλύπτω μυστήρια.
- Να έχω φίλους και να είμαι χαρούμενος με ό,τι έχω.
- Να γίνω ορυκτολόγος γιατί γνωρίζω από κρυστάλλους, σπάνιες πέτρες και ορυκτά.
- Να πάρω μαύρη ζώνη στο καράτε.
- Να γίνω δήμαρχος.
- Μέσα στο καλοκαίρι να γνωρίσω κάποιον καινούριο φίλο.
- Να σπουδάσω για να κάνω περήφανους τους δικούς μου.
- Να κάνω οικονομία και να μην είμαι σπάταλη.
- Να έχω περισσότερους φίλους και να είμαι πιο κοινωνική.
- Να γίνω γυμνάστρια στη ρυθμική γυμναστική.
- Να πάω στην παρέλαση για να τιμήσω την πατρίδα μου.
- Στόχος μου είναι να ζήσω μια ήρεμη ζωή.
Χρωματίζουμε Αναμνήσεις
Αναμνήσεις και Συναισθήματα
Έρευνες έχουν δείξει πως η ανάκληση θετικών αναμνήσεων, μπορεί να δημιουργήσει θετικά συναισθήματα. Αυτό οδηγεί σε μια σειρά από οφέλη, όπως για παράδειγμα την αύξηση της προσοχής σε μια επερχόμενη απειλή.
Στόχοι της δραστηριότητας ήταν οι μαθητές:
- Να κατανοήσουν τις αντιδράσεις τους σε μια θετική ή αρνητική ανάμνηση και πώς αυτή τους επηρέασε.
- Να εκφράσουν τα συναισθήματά τους σε κάθε θετική ανάμνηση που ανέφεραν.
Οι μαθητές πήραν το δεύτερο φύλλο εργασίας και εργάστηκαν ατομικά. Έγραψαν μέσα στις σφαίρες θετικές και αρνητικές αναμνήσεις και μίλησαν στην ολομέλεια της τάξης γι' αυτές περιγράφοντάς τες. Για τις θετικές αναμνήσεις εκφράστηκαν με μεγαλύτερη άνεση, ενώ για τις δυσάρεστες δυσκολεύτηκαν αρκετά. Στο τέλος συμφωνήσαμε πως τις δυσάρεστες αναμνήσεις θα τις ξεχάσουμε και θα προσπαθούμε να φτιάχνουμε μόνο ευχάριστες από εδώ και πέρα, τόσο για τους εαυτούς μας όσο και για τους άλλους.


Εσύ κρατάς σε ημερολόγιο τις αναμνήσεις σου;
Οι μαθητές γνωρίζουν τα κείμενα ημερολογιακής γραφής. Είναι μεικτά κείμενα, που περιέχουν αφήγηση, περιγραφή αλλά και σκέψεις και συναισθήματα του γράφοντος. Στην παρούσα δραστηριότητα μαθαίνουν πως στο ημερολόγιο καταγράφονται από τον γράφοντα τα σημαντικότερα γεγονότα που του συμβαίνουν σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα καθώς και τα σχόλιά του γι' αυτά, όπως σκέψεις και συναισθήματα.
Στόχοι της δραστηριότητας:
Οι μαθητές
- να γνωρίσουν κείμενα ημερολογιακής γραφής.
- να δημιουργήσουν το δικό τους κείμενο ημερολογιακής γραφής.
Αρχικά δίνονται πληροφορίες στους μαθητές για τον τρόπο γραφής ενός ημερολογιακού κειμένου.
Παίρνουν το παρακάτω φύλλο εργασίας:


Η δραστηριότητα ολοκληρώθηκε σε ένα δίωρο στο μάθημα της Γλώσσας. Οι μαθητές βρίσκουν στο κείμενο της Ζωρζ Σαρρή τα χαρακτηριστικά που χρειάζεται να έχει ένα ημερολογιακό κείμενο και έπειτα δημιουργούν ένα προσωπικό τους κείμενο. Παρακάτω παρουσιάζονται σελίδες από τα ημερολόγια των μαθητών.
Ζωγραφίζουμε όνειρα
Σύμφωνα με τους νέους νευροεπιστήμονες, τα όνειρά μας μας βοηθούν να κατανοήσουμε τα συναισθήματά μας. Από την άλλη μεριά ο Φρόιντ αναφέρει πως τα όνειρά μας δεν είναι τίποτε άλλο παρά έντονες επιθυμίες μας. Γιατί τελικά ονειρευόμαστε; Πώς δημιουργεί ο εγκέφαλός μας αυτές τις ψεύτικες αναμνήσεις; Τα όνειρα έχουν την ικανότητα να συγκεντρώνουν όλα τα συναισθήματα που βιώσαμε όταν δεν κοιμόμαστε. Κατά κάποιον τρόπο τα όνειρά μας καθοδηγούνται από τα συναισθήματά μας. Γίνονται ευχάριστες ή δυσάρεστες εικόνες, που δημιουργούνται από έντονες εικόνες που ζήσαμε όσο ήμασταν ξύπνιοι.
Σαν αφόρμηση για να μιλήσουμε για τα όνειρά μας διαβάσαμε από το Ανθολόγιο το κείμενο της Μάρως Λοΐζου με τίτλο «Η Κατερίνα και ο Αόρατος στο σκοτάδι».
Η μικρή Κατερίνα φοβάται το σκοτάδι, αλλά όταν κρατά το χέρι του Αόρατου ταξιδεύει στα αστέρια, στους πλανήτες και στους γαλαξίες. Βλέπει όμορφα όνειρα και γελά, μέχρι που ξυπνάει!
Οι μαθητές μιλούν για όμορφα όνειρα σε παράξενους γαλαξίες και φωτεινά αστέρια.
Στόχος της δραστηριότητας είναι οι μαθητές να αναδιηγηθούν ένα δικό τους όμορφο όνειρo και να αποτυπώσουν εικαστικά είτε αυτό είτε το όνειρο της πρωταγωνίστριας της ιστορίας.
Στο παρακάτω φύλλο εργασίας οι μαθητές σχεδιάζουν και χρωματίζουν τα έργα τους. Παρακάτω παρουσιάζονται οι εργασίες των μαθητών.
